Jeg vil tilbake!

Sånn,- nå er vi tilbake fra turen og jeg har endelig klart å få lagt inn noen bilder.

Har hatt noen fantastiske dager i Cornwall. Fra å omtrent ikke kjenne til Cornwall i det hele tatt, har jeg nærmest blitt litt betatt. Fint landskap å kjøre i,- selv om noen av veiene var faretruende smale,-

korte avstander fra nord- til sydkyst (ca. to timers kjøring) og fantastiske mennesker. De var trivelige og hadde tid til å prate med oss turister.
Vel, vi ankom Newquays lille flyplass på torsdag ettermiddag og tok en drosje inn til byen og Great Western Hotel. Det var et litt slitent hotell med masse knirk i gulvene, men helt ok. Og i gangene vrimlet det av folk med plantegninger, så det var tydelig at en opprusting var planlagt. Newquay var en artig by som hadde flotte sandstrender og en del vind,- altså ideellt for surferne som det krydde av. De løp våte i håret og barføtt med surfebrettet under armen i byens gater.

Den første kvelden dro vi til Fifteen som er en Jamie Oliver-restaurant helt nede i strandkanten. Der jobbet nyutdannede ungdommer, som fikk ha læretiden sin i denne restauranten. Vi fikk en "tasting menu" som bestod av fem retter og utvalgte viner til. En fantastisk opplevelse for smaksløkene. Det kostet skjorta, men var verdt det. Anbefales på det varmeste.

Fredag formiddag gledet jeg meg veldig til, for det var da bilen skulle komme. Så klokken ti gikk vi ut og der stod den,- den lille MG'en. Her sitter utleieren og instruerer.

Så gikk turen til Blue Reef Aquarium i Newquay som var veldig fascinerende. Jeg falt for en stor mørkeblå fisk med bulk i panna, fyldige lepper og øyne som kunne røre seg i alle retninger. En mystisk skapning. Må finne ut hva slags fisk det er!
Det var en 'humpheaded wrasse' som het ELVIS og har bodd på akvariet i seks år. På latin: Cheilinus undulatus.
(Jeg sendte mail og spurte og fikk et hyggelig svar med info tilbake).

Så dro vi videre til Project Eden. Der var det to kunstige miljøer, et for regnskog og et med middelhavsklima. Veldig, veldig bra laget med fossefall, stråhytter og andre ting som hørte til. Tror jeg tok nærmere 150 bilder av planter og blomster der. Fikk nok av ideer til noe jeg kunne tenke meg å prøve å dyrke frem selv......

image25image16image18image17

Så dro vi til et B&B sted vi skulle overnatte. Det het Tregondale Court og der hadde de 85 kveg av rasen South Devon Breed og premiesamlingen for dem stod i rommet der vi spiste. Atter et fint sted med koselige mennesker. Av noen andre som var der fikk vi tips om å dra til et sted på sydkysten. Vi glemte jo fort navnet, men tror at de mente et sted som heter Polperro. Der var det ikke lov til å kjøre bil hvis man ikke hadde spesiell tillatelse, så vi parkerte på en diger parkeringsplass i utkanten av byen og gikk ned. Byen var en gammel fiskelandsby med masse gammel idyll og var full av blomster over alt. Mange gamle og vindskjeve hus med sjel.

image19image20image21

Så dro vi til Tintagel, hvor de har et gammelt posthus i stein med bølgete tak og ruinene etter borgen der kong Arthur angivelig skal være født.

image22image23

Og denne dagens B&B het Trekenner Court og var veldig hyggelig. Der hadde de en springer spaniel på 18 måneder som dåret oss i senk. Hun hadde verdens søteste ansikt og var supersosial. Burte hatt bilde av henne!

Da var turens siste dag kommet og vi dro innom Padstow og tuslet rundt der i regnet før vi dro til flyplassen og leverte fra oss bilen og satt nesen hjemover.  Og Cornwall SKAL og VIL vi tilbake til. Men da vil vi være der litt lengre tid og kjøre rundt hele kysten med noen avstikkere innover i landet. Ble anbefalt april-mai for da er det så fint i hagene der. Hm.....